annemarie boorsma

Ervaringen van cursisten

Bent u een (ex)cursist, en vindt u het leuk om op deze pagina iets te vertellen over de cursus(sen) kunstgeschiedenis die u bij mij gevolgd hebt, dan kan dat. Graag zelfs.

Maar allereerst een paar ervaringen vastgelegd op film. Klik op de naam van de cursist, en het filmpje verschijnt:

De ervaring van Gemma Uiterwijk Winkel

Van  Fleur Heinsbroek

Van Mia van Beers

Van Wim Vellekoop

Hier volgt een schriftelijke “Ervaring” van An van ‘t Oosten

“In een ver verleden volgde ik lessen kunstgeschiedenis, als onderdeel voor het juweliersexamen. In sneltreinvaart schoten wij van de Grieken en Romeinen, via Gotiek, Barok en Renaissance in de 20e eeuw. De nadruk lag op stijl en versieringstechnieken. Heel summier, maar genoeg om interesse en liefde bij mij te wekken. Later, als ik méér tijd had dan zou ik…

Salvador Dali In 2012 vond ik op internet de website van Anne Marie Boorsma. Ik gaf me op voor de cursus Surrealisme en Magisch Realisme (1920 – 1940). Daarna volgde ik Expressionisme (1905 – 1945), Moderne Beeldhouwkunst (1880 – 1980), de Verdiepingscursus 1913, het laatste gouden jaar van de twintigste eeuw, en momenteel Spaanse Kunst (1800-2000).

 

Ik beleef veel plezier aan de hoorcolleges! Allereerst; Anne Marie organiseert perfect. De cursussen hebben een heldere opbouw. Anne Marie creëert een ontspannen sfeer, brengt het materiaal lichtvoetig, doorspekt haar tekst met anekdotes over de hoed en de rand, leest dagboek- of brieffragmenten voor, roept een tijdsbeeld op door een filmtitel of muziek te noemen en/of namen van tijdgenoten. Daardoor krijg je als cursist méér inzicht in het kunstwerk dat zij bespreekt.

sas25032015Daarnaast geeft Anne Marie tips over boeken, toneelvoorstellingen, tentoonstellingen, film en documentaires die een link hebben met de betreffende cursus en is altijd bereid nóg meer info te geven.

Tot slot, maar niet onbelangrijk, Anne Marie heeft een plezierige vertelstem die, zonder microfoon, prima is te verstaan. De tijd vliegt om. Telkens als ik Anne Marie hoor zeggen: ‘Dit is het laatste werk dat ik vandaag bespreek,’ denk ik: ‘Nu al?’” 

An van ‘t Oosten

Hier volgt een mail van Ad Koekman, datum: 5 juni 2014

 Beste Anne Marie,

Wij zijn gisteren teruggekomen uit Wenen, na vijf dagen genieten van alles wat Wenen te bieden heeft.

Gustav KlimtToen ik 2 jaar geleden meer tijd kreeg en bij jou begonnen ben met het volgen van je lessen kunstgeschiedenis had dat voor mij vooral als doel een beter overzicht te krijgen van en meer inzicht te krijgen in de verschillende kunststromingen.
Mijn eerste cursus betrof het surrealisme vervolgens het expressionisme,  daarna moderne beeldhouwkunst en vorig jaar Wenen Centraal 1860 – 1940 met de daarbij behorende verdiepingscursus 1913 het laatste gouden jaar van de twintigste eeuw (boek Florian Illies) en dit jaar Spaanse Kunst 1800 – 2000 om straks 2014 te eindigen met de Engelse kunst 1800 – 2000.

am_0015_NEWWat heb ik in Wenen mijn hart kunnen ophalen aan de werken van Klimt, Schiele, Gerstl,  enz. en aan de architectuur van Otto Wagner, Adolf Loos en Olbrich.
Dankzij jouw cursus over Wenen en de daarbij aansluitende verdiepingscursus had ik kennis van het ontstaan van de Wiener Sezession als reactie op het historisme en van veel andere feiten, waardoor je met heel andere ogen naar kunst en architectuur gaat kijken en er daardoor ook  meer van geniet.
am_0016_NEWAls muziekliefhebber heeft jouw cursus ook een toegevoegde waarde. Alma Mahler, die de muze van Kokoschka bleek,  schreef een mooie liederencyclus en de componist Arnold Schönberg bleek te schilderen en had les van Richard Gerstl. Ook in het privéleven van de componist en schilder had dit zo zijn uitwerkingen, vooral ook in negatieve zin…
Ook dit alles is te zien in musea als bij voorbeeld het Leopold- en Albertinamuseum.

Mede dankzij de kennis van zaken die ik via jouw cursus heb opgedaan, hadden wij een zeer mooie dagen in Wenen.

Tot morgen in Branoul.

Met dank en groet,

Ad

Hier volgt een mail van Ylonda Nanlohy van 7 december 2015

Beste Anne Marie,
 
Van Dongen07122015Hartelijk dank voor de mogelijkheid die je weer geboden hebt om als twaalfde college een museum te bezoeken. Vandaag een bezoek aan de tentoonstelling Kleur Ontketend, heel bijzonder en leerzaam mede door de bevlogen wijze waarop Elsje Drewes ons heeft rondgeleid en ons heeft leren kijken naar een aantal – dankzij jouw lessen – bekende schilderijen. Anne Marie graag wil ik je ook bedanken voor de ontzettend leuke en interessante colleges die je geeft. Keer op keer slaag je erin om nieuwe onderwerpen te vinden. Je bent altijd zo enthousiast en hebt een leuke manier van vertellen. Je colleges zijn nooit slaapverwekkend!
 
Een sfeervolle decembermaand toegewenst en alle goeds voor 2016, gezondheid bovenal!
Hartelijke groeten,
Ylonda Nanlohy

Op 31 januari 2017 schreef Jitske van der Meer het volgende:

Dag  Anne-Marie

Vandaag  dacht  ik , ik  ga  Anne-Marie  even schrijven  na  die boeiende  les  vanochtend  weer.

Je bent een héél fijne en deskundige docent, dat vinden velen met mij.  Dit  omdat  je  een  heel  goede  en  evenwichtige  sfeer  weet te  creëren  steeds  weer,  juist  ook omdat je  ‘ af  en toe  even  klept’ ,  zoals  je  vanochtend zelf  zei,  maar  ook  omdat  je  altijd  openstaat  voor  een ieder  van  ons  en  belangstelling  toont,  een breed  denkend mens bent.

Deskundig  noem  ik  je,  omdat  je  verbanden  legt  naar—-  en  op  dingen  uit  eerdere  lessen  terugkomt  en  dat  terugpakt  om  ons  verschillen  te  laten  zien  en/of  vergelijkingen  te  tonen en dergelijke.  Maar  ook  omdat  je  de  lijn  vasthoudt  van  wat  je  als  hoofdthema  hebt,  zoals  nu  over  kunstenaressen en  je  dan  niet  laat  verleiden  om ook  over  de  mannelijke helft  van  een  kunstenaarsechtpaar  uit  te  wijden,  maar  wel  even  kort  vertelt  zoals  vanochtend  dat  de man  de theoreticus  was  en  de vrouw  meer  de  practicus.

Magritte28022017_0001Omdat  ik  zelf  ook  verbanden  leg  vond  ik  het  ook  mooi  hoe  je  liet  zien ,  dat  er  veel  combinaties  aan  de  orde  kwamen vandaag:  schilderijen  met  een gedicht,  kleuren  en  muziek  en wat dies  meer  zij.  Een  vriend  van  me  dichtte  ook  en  een  gezamenlijke  vriend  maakte  er  dan   gedichten  bij  en  zo  werd  het  ook  geëxposeerd  in  andere  lokaliteiten  dan  musea.

Toen  je  het  over  ‘het  impressionisme ‘ had  en  ook  weer aangaf,  dat  dat  een  andere  manier  van  schilderen  is,  ging  ik  even  over  de  woordafleidingen  erbij  fantaseren; het impressionisme, de  impressionist, schildert  op impressionistische  wijze. Anders  gezegd,   schildert  zijn impressie  van/over—— . Dat  je  daar  dan  andere  middelen voor  nodig  hebt dan  b.v. olieverf  en  ook  een  andere techniek  hanteert  is  een  gevolg  van  het  een  en  het  ander.  Gebruik maken  van  de  taal  is  voor  mij  weer  heel  boeiend.
Ook  bracht  je  nog  even in,  dat  je  ‘ voor  de  uitspraak  van iets ‘ wel  de  herkomst  ervan  zult  moeten  weten,  zo  geef  ik ook  les  aan mijn  taalmaatjes.

Toen  je  sprak  over  de  complementaire  kleuren  dacht  ik  ineens  weer  aan  mijn  cursus ‘ kleurenleer’ in  mijn  jongere  jaren,  toen ik  ook  wel  eens  een  teken/schilder  cursus  deed.
En  toen  je  praatte  over  het  onderwerp ‘ kleur  en  muziek’  dacht  ik   direct  aan het  TV  programma  ” Podium  Witteman”, waar  herhaaldelijk  de  term  ‘ klankkleur ‘ gebruikt  wordt,  als  er  over  de  verschillende  tonen  van  muziek en  zang  gesproken wordt.

Hoe  boeiend  kan  het  leven  zijn,  als  we weten  verbanden  te  leggen  tussen  allerlei  kunstvormen.  Mijn  dank  is  dan  ook  groot  voor  het  boeiende  lesgeven  van  je, heel  leerzaam. Jitske

Hier volgt een dankwoord van Corinne van Bevelander, uitgesproken op de laatste les van de cursus over kunstenaressen.

Voorburg, 28 maart 2017

Beste Anne Marie,

charlotte-salomonJij komt bijna altijd tijd tekort, en nu maak ik het nog erger. Maar we konden deze les niet voorbij laten gaan zonder even stil te staan bij jouw 25-jarig jubileum. Wij, alle deelnemers aan jouw lessen in De Groene Loper, bedanken jou hartelijk voor de boeiende lessen en ook voor de lezingen die je ons gaat aanbieden. Een fantastisch cadeau van jou voor ons, jouw cursisten. Ik heb de eer te spreken namens de hele groep.

Deze afgelopen cursus heb je ons verteld over kunstenaressen. Deftige, surrealistische, modernistische, traditionele, adellijke en arme en excentrieke vrouwen. Misschien niet allemaal naar ieders smaak, maar over het algemeen sterke, bijzondere en kunstzinnige vrouwen, vaak met hun eigen tragiek.

Je hebt ons meegenomen naar Amsterdam (de Joffers o.a.), naar Worpswede (de kunstenaarskolonie waar ook Paula Modersohn werkte), en ook in Duitsland Käte Kollwitz, Parijs (o.a. Berthe Morisot en Camille Claudel), de V.S. (Alice Neel,Georgia O’Keeffe, Annie Leibovitz b.v.), Mexico (Frieda Kahlo) – eigenlijk over de westerse wereld, met wat je zou kunen noemen wereldartiesten zoals Niki de Saint Phalle en Marina Abramovic.

Je legde daarbij verbanden tussen schilderijen en beelden van diverse verschillende kunstenaars, en tussen de stromingen in de kunst en soms ook de filosofie en de psychologie. Het was een fantastische cursus.

Anne Marie, volgens ons ben jij zelf ook een sterke vrouw, die als zelfstandig ondernemer de kunst aan de man en de vrouw brengt. Je doet dat op een ontspannen en geduldige en vaak ook humoristische manier.

Hiervoor bedanken we je niet alleen met woorden, maar ook met een bloemetje, een kaart en een envelop. Het bijbehorende cadeautje moet je zelf maar kopen. Anne Marie, nogmaals hartelijk bedankt en van harte gefeliciteerd met je 25-jarig jubileum en we wensen je veel succes met je lezingen, excursies en toekomstige cursussen.

Hier volgt een stukje dat Arnold Kreisler schreef voor de bewonersvereniging De Gaarden.

“IETS ZEGGEN, HOPEN, GELOVEN EN KUNSTZINNIGHEID”

Soms zeg ik iets maar denk iets anders.
Soms hoop ik iets maar verwacht weinig.
Soms geloof ik iets maar twijfel tegelijk.

Mijn vader zei dat twijfelen goed is – als beginnend nadenken over iets dat wellicht niet klopt of onvoldoende acceptabel is. Al teveel mensen gedragen zich soms als gelovige makke schapen die anderen nalopen. Besef, dat het twijfelen je eigen besluit is. Het behoeft geen uitleg. Ga snel iets anders zinnigers doen er is zoveel meer te ontdekken.
Deze wijsheid heb ik nooit vergeten maar wel toegepast.

Als 78-jarige volg ik nu al drie jaar de kunstgeschiedeniscursussen van drs. Anne Marie Boorsma, een medebewoner van de Kersengaarde. Mijn museumpas zorgt voor de verdere verdieping. Het is een geweldige ervaring om te leren kijken naar kunst en om kunstenaars te leren waarderen. Er is namelijk zoveel moois op een indrukwekkende wijze te zien.

Van harte beveel ik het u allen aan. Er zijn geen examens en een gratis proefles in het Amco-theater in Voorburg is mogelijk. Kijk ook eens op haar website annemarieboorsma.nl voor verdere informatie!

Kunst is belangrijk. Het verbindt mensen en is dus een altijd zinnige tijdbesteding.

Arnold Kreisler, Appelgaarde 11

Illustraties op deze pagina, van boven naar beneden: 1. Salvador Dali, Leda Atomica, 1949, olieverf op doek, 61,1 x 45,3 cm Figueras, Fundación Gala-Salvador Dali, 2.Voorstelling Groot en Klein, regie Aus Greidanus sr. Toneelgroep de Appel 1993 Sacha Bulthuis foto Pan Sok. Voor deze rol ontving Sacha Bulthuis haar tweede Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol van het seizoen, 3. Gustav Klimt, De Kus, 1907/1908 olie op linnen, 180×180 cm, Wenen, Österreichische Galerie, 4. Oskar Kokoschka, De wervelwind (O. Kokoschka en Alma Mahler) 1914, olieverf op doek 181×221 cm, Basel, Kunstmuseum Öffentliche Kunstsammlung, 5. Egon Schiele, Zelfportret met zwarte aarden pot, 1911, olie op hout, 27,5 x 34 cm. Historisches Museum der Stadt Wien, Kees van Dongen, Portret van Dolly, 1909 (detail), olie op doek, 55 x 46 cm Gemeentemuseum Den Haag. Rene Magritte, Charlotte Salomon, Meret Oppenbeim, (meer info volgt.)

Terug naar Homepagina/Cursusoverzicht